aktualności

OLIMP-SZTUKI, Wiosenny Festiwal Organowy Kraków 2018

W kolejne niedziele maja serdecznie zapraszamy do Bazyliki Jezuitów w Krakowie przy ul. Kopernika 26 na mistrzowskie recitale organowe w wykonaniu renomowanych artystów z Niemiec, Szkocji, Włoch i Węgier!!!

Koncerty pod nazwą OLIMP-SZTUKI Wiosenny Festiwal Organowy Kraków 2018 stanowią cykl recitali organowych w wykonaniu wirtuozów tego instrumentu z krajów europejskich. Koncerty odbędą się w maju w bazylice Jezuitów w Krakowie (ul. Kopernika 26), która dysponuje jednymi z najlepszych organów spośród krakowskich świątyń, predysponujących do wykonawstwa artystycznej muzyki organowej różnych kultur i obszarów geograficznych dawnej i współczesnej Europy.

Osobliwością naszego cyklu jest fakt, iż wykonawcami wszystkich koncertów są wyłącznie artyści zagraniczni, uznani w świecie muzycznym wirtuozi. Tegoroczny cykl zainauguruje 6 maja znakomity organista z Niemiec, choć pochodzący ze Szkocji, Douglas Bruce. Tydzień później, w niedzielę 13 maja, usłyszymy grę Björna Wiede z Poczdamu. Artysta jest na co dzień organistą głównego kościoła ewangelickiego tego miasta, oprócz tego komponuje dzieła organowe i oratoryjne oraz słynie jako  doskonały improwizator. 20 maja odwiedzi nas gość z Włoch, Danielle Feretti, artysta mieszkający i działający aktywnie jako wirtuoz organów w całym włoskim regionie Piemontu. Tegoroczne koncerty zakończymy 27 maja koncertem Szilvesztra Rostettera z Węgier, wielce zasłużonego ambasadora kultury polskiej na Węgrzech i węgierskiej w Polsce. Każdy artysta zaprezentuje w swoim programie dzieła reprezentujące obszar kulturowy, którego jest przedstawicielem. Program tegorocznego festiwalu to zatem prawdziwy europejski kosmopolityzm, w najlepszym tego słowa znaczeniu.

P R O G R A M :

nd 6 maja / 19:00 / Bazylika Jezuitów
Douglas Bruce (Szkocja/Niemcy) organy

nd 13 maja / 19:00 / Bazylika Jezuitów
Björn Wiede (Niemcy) organy

nd 20 maja / 19:00 / Bazylika Jezuitów
Danielle Feretti (Włochy) organy

nd 27 maja / 19:00 / Bazylika Jezuitów
Szilveszter Rostetter (Węgry) organy

Organizatorem Festiwalu jest Fundacja Promocji Kultury i Sztuki ARS PRO ARTE, Mecenasem Festiwalu  firma Olimp-Labs. Opiekę artystyczną nad cyklem sprawuje dr hab. Marek Stefański z Akademii Muzycznej w Krakowie. Autorem komentarzy głoszonych podczas koncertów w formie krótkich prelekcji, w wymiarze interdyscyplinarnym sztuk (muzyka, odniesienia do literatury, poezji, malarstwa, architektury) jest prefekt bazyliki Jarosław Naliwajko SJ.

Więcej informacji:


 

7. Krakowski Festiwal Komiksu – marzec 2018

7. Krakowski Festiwal Komiksu odbędzie się w dniach 24-25 marca 2018 r. W programie przewidziane są m.in. spotkania autorskie z gośćmi z Polski i zagranicy, wykłady oraz warsztaty komiksowe. Organizatorami wydarzenia są: Krakowskie Stowarzyszenie Komiksowe, Krakowskie Biuro Festiwalowe oraz Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie.

W programie przewidziane są m.in. spotkania autorskie z gośćmi z Polski i zagranicy, wystawy, wykłady oraz warsztaty komiksowe dla dzieci i młodzieży, a także pokaz filmów animowanych i turnieje gier planszowych. Nie zabraknie także nieodłącznej i znanej stałym bywalcom komiksowej giełdy, na której jak co roku będziemy mogli kupić najciekawsze polskie i zagraniczne komiksy.

Tegorocznej edycji towarzyszyć będzie konferencja naukowa pt. „Mit dzisiaj” oraz wymiana komiksów w ramach wydarzenia „Drugie życie książki”. Równolegle będzie odbywać się wystawa „Teraz Komiks!” w Muzeum Narodowym w Krakowie. Organizatorami wydarzenia są Krakowskie Stowarzyszenie Komiksowe, Krakowskie Biuro Festiwalowe – operator programu Kraków Miasto Literatury UNESCO – oraz Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Krakowie.

W ciągu sześciu dotychczasowych edycji odbyło się ponad 50 spotkań autorskich, 25 wykładów i dyskusji, 20 warsztatów tworzenia komiksów (skierowanych do dzieci i młodzieży). Gościliśmy ponad 50 twórców, w tym międzynarodowe gwiazdy: Anouk Ricard (Francja), Tony’ego Sandovala (Meksyk), Uliego Oesterle (Niemcy), Stephena Collinsa (Wielka Brytania), Nicolasa Wilda (Francja), Sørena Mosdala (Dania), Bédu (Belgia) oraz Grażynę i Zbigniewa Kasprzaków (mieszkających na stałe w Brukseli).

Co roku festiwalowi towarzyszą pokazy filmów krótkometrażowych o tematyce komiksowej, wystawy, pokaz cosplay, malowanie na żywo oraz cieszące się wielką popularnością komiksowe bitwy. Nieodłącznym elementem imprezy jest giełda wydawców, którzy specjalnie na nasz festiwal przygotowują premierowe publikacje (dotąd łącznie 6 tytułów).


terapia rodzinna Warszawa | adwokat Gliwice | psycholog Warszawa

 

Amerykański saksofonista David Sanborn – dwa koncerty w Polsce

Jeden z najlepszych saksofonistów na świecie, sześciokrotny zdobywca Grammy, wystąpi w marcu 2018 roku w Krakowie i Warszawie

Dla fanów smooth jazzu szykuje się w marcu prawdziwa muzyczna uczta. Wszystko za sprawą Davida Sanborna, amerykańskiego saksofonisty altowego, który zagra dwa koncerty w Polsce:

  • w krakowskim ICE Congress Center – 9 marca
  • w Filharmonii Narodowej w Warszawie – 12 marca

To jeden z najwybitniejszych współcześnie żyjących saksofonistów na świecie. Jego pozycję we współczesnym jazzie potwierdza współpraca z najlepszymi muzykami, w tym m.in. ze: Stevie Wonderem, Davidem Bowie, Milesem Davisem, Alem Jarreau, Marcusem Millerem oraz z grupą Rolling Stones. W kolekcji ma sześć nagród Grammy, osiem złotych i jedną platynową płytę. W jego repertuarze znajdujemy mieszankę stylistyczną: jazz, pop, R&B.
Jazzman, który odniósł sukces na scenie popowej

Przygoda Sanborna z saksofonem zaczęła się we wczesnych latach dzieciństwa w Saint Luis. Mając trzy lata chorował na polio, a kiedy dorastał lekarze zalecili mu, aby w ramach terapii zaczął grać na instrumencie dętym, który wzmocni jego płuca. Małemu Davidowi najbardziej spodobał się saksofon, na którym od 11 roku życia grał biegle. Jako nastolatek Sanborn współpracował już z wieloma grupami bluesowymi w Saint Luis. Następnie kontynuował swoją karierę muzyczną w Chicago oraz w San Francisco.

Sanborn pozostawał w tym czasie pod wpływem takich wykonawców, jak m.in. Hank Williams, Howling Wolf, Ray Charles czy Charlie Parker. Nigdy jednak nie ograniczył się tylko do jazzu, ale płynnie mieszał gatunki muzyczne i z tego powodu jest uważany nie tylko za jazzmena, ale także za muzyka popowego. Szerszej publiczności dał się poznać w latach siedemdziesiątych, kiedy zaczął współpracować ze Stevie Wonderem. To właśnie w tonie jego saksofonu piosenkarz śpiewał swoje największe przeboje” – mówi Gleb Povalyaev, z agencji muzycznej M3, która zorganizowała tournée Sanborna w Polsce.

Współpraca ze Stevie Wonderem spowodowała, że Sanborn stał się rozchwytywanym muzykiem, o współpracę z którym zaczęli zabiegać m.in. James Taylor, Paul Simon, David Bowie, Rolling Stones i Brecker Brothers. Sukces artysty utwierdziła także jego pierwsza solowa płyta “Taking Off”, która została wydana w 1975 roku. Kolejne płyty, w tym przede wszystkim wydana w 1980 roku „Hideaway”, przyniosły mu olbrzymią sławę, a jego saksofon zaczął rozbrzmiewać nie tylko na wspólnych koncertach z największymi muzykami popowymi i jazowymi, ale także stał się tłem do tak znanych filmowych przebojów, jak np. „Zabójcza broń”.

Na koncert zespołu Davida Sanborna można śmiało zaprosić nawet tych, którzy na jazz kręcą nosem, bo Sanborn gra muzykę przyswajalną dla każdego – melodyjną, rytmiczną, a momentami wręcz taneczną. Jego zespół potrafi dać show nie gorszy od tych, jakie znamy z koncertów popularnych grup popowych czy rockowych” – dodaje Gleb Povalyaev.

Na koncertach w Krakowie i Warszawie będzie można posłuchać wszystkich największych przebojów z 35 letniej scenicznej kariery Davida Sanborna. Bilety na jego koncert można nabyć za pośrednictwem Eventim.pl lub eBilet.pl.

→ źródło informacji: materiały prasowe organizatora


adwokat Gliwice | psycholog Warszawa | koncerty Kraków

“Flunk” i inni, czyli alternatywa “najwyższych lotów”!

Flunk, legenda norweskiej sceny, zagra 10 lutego w Krakowie. Przed gośćmi ze Skandynawii wystąpi grupa Bruno Schulz, która po dekadzie kończy działalność i tego dnia wystąpi przed krakowską publicznością po raz ostatni. Wieczór otworzy Postman, ukraiński songwriter. Koncert, na którym zobaczymy przedstawicieli z trzech krajów, odbędzie się 10 lutego w klubie Żaczek (al. 3 Maja 5). Impreza rozpocznie się o godz. 19.30.

  • Flunk [NO] + Bruno Schulz [PL, ostatni koncert w Krakowie] + Postman [UA]

Flunk
Koncert odbędzie się w ramach ich europejskiej trasy promujących najnowsze wydawnictwo norweskiej grupy „Chemistry & Math”. Flunk to połączenie muzyki elektronicznej, pop, downtempo oraz trip hopu. Ich koncerty są niezwykle porywające… przez niektórych opisywane wręcz jako… urocze. Ich płyty wydaje słynna wytwórnia Beat Service [m.in. Biosphere, Mind over Midi]. Flunk idealnie wpisuje się w tę tendencję: albumów tego zespołu słucha się z wielką przyjemnością. Charakterystyczny głos wokalistki w połączeniu z zimnym, gitarowo-elektronicznym graniem robią swoje.
Zespół powstał w 2000 roku, podczas wspólnych sesji Nygaarda i Bakke , którzy chcieli stworzyć niezobowiązujący instrumentalno-samplowany materiał. W 2001 roku pracami muzyków zainteresował się reprezentujący Beat Service Vidar Hanssen, który zaproponował duetowi kontrakt płytowy. Prace nad debiutanckim krążkiem Flunk ruszyły więc na wakacje roku 2001. Podczas sesji pojawiła się Anja, którą poproszono o zaimprowizowanie kilku linii melodycznych. W ten sposób powstały piosenki, które są siłą pierwszego krążka. Po roku prac zespół wydał swój pierwszy singiel – „Blue Monday”, będący jednocześnie coverem wielkiego przeboju grupy New Order.
Wiosną 2002 roku przyszedł czas na album długogrający. „For Sleepyheads Only” ukazał się w kwietniu. Melancholijna, trip-hopowa muzyka przyprawiona oryginalnym głosem wokalistki spotkała się z ciepłym przyjęciem nie tylko w Norwegii. Zespół nagrał specjalną sesję dla londyńskiego radia BBC [audycja „Blue Room”], podpisał również umowę z amerykańskim Guidance Records.
Muzyka Flunk zyskała do dziś wielu fanów, a label BeatService wydał kolejne albumy kapeli.
Koncertowali w Chinach, Stanach Zjednoczonych i po całej Europie. Bardzo dużą popularność zyskali w Polsce, stając się tutaj jedną z najpopularniejszych grup skandynawskich. Ich magiczne, hipnotyzujące, wręcz urocze koncerty cieszą się dużą popularnością i przyciągają fanów muzyki zarówno alternatywnej, niezależnej, jak również popowej.

Przed Flunk zagrają Bruno Schulz!
Będzie to ostatni koncert kapeli w Krakowie! Od wydania debiutanckiej płyty zespołu Bruno Schulz „Depresje, ekspresje, euforie” upłynęło już 9 lat – wypełnionych pracą nad kolejnymi czterema albumami („Europa wschodnia”, „Nowy lepszy człowiek”, „Wyspa” i najnowszym „Imperium”), przynajmniej dziesiątką porządnych klipów, setką koncertów i kilkoma niepoślednimi sukcesami, o których było naprawdę głośno (by wymienić tu tylko koncert na Open’er Festival, Łódzką Płytę Roku, świetnie przyjęty występ na Dniach Schulza na Ukrainie czy wysokie pozycje na listach przebojów). Ich piosenki gościły na antenach takich rozgłośni jak Trójka, Czwórka, Jedynka, Eska Rock, Muzzo.fm i wielu innych, a teledyski można było zobaczyć w TVP Kultura, Kino Polska Muzyka i innych, nie tylko muzycznych, stacjach.
Dziennikarze pisali: „Gdyby Joy Division nadal istniało, to pewnie graliby tak jak oni”, ale muzyka Bruno Schulz wymyka się wszelkim porównaniom, będąc tyglem stylów i nurtów wymieszanych w ich niepowtarzalnym, wypracowanym przez lata charakterze, który wraz z intrygującymi tekstami w języku polskim zostawił trwały ślad na krajowej scenie. Grupa rusza właśnie w ostatnią, pożegnalną trasę po Polsce. W Krakowie kapela pożegna się z publicznością 10 grudnia w Żaczku.

Koncert otworzy Postman.
To solowy, akustyczny projekt wokalisty grupy 5 Vymir – Kostiantyna Pocztara. W dorobku muzyka jest EP, pełnowymiarowy album i ponad 50 koncertów zagranych na terenie Ukrainie, Słowacji, w Czechach, na Litwie, Łotwie i w Mołdawii. Artysta śpiewa w języku angielskim i ukraińskim. Na twórczość artysty znacznie wpłynęła muzyka lat 60-tych, głównie Bob Dylan, Donovan, Nick Drake, CSNY i Gene Clark.

Kraków – Żaczek (al. 3 Maja 5)
sobota, 10 lutego 2018. godz. 19:30 (klub będzie otwarty od 19:00)

Niepokorni – cykl imprez w krakowskim klubie studenckim Żaczek (Kraków, al. 3 Maja 5), który ma zaprezentować publiczności akademickiej twórczość ludzi odważnych, nie płynących głównym nurtem sztuki, często odstających od ogólnie przyjętej normy. Impreza przez 10 lat doczekała się ponad 60 edycji! Stawiamy na tych, którzy są w kolorowej awangardzie społeczeństwa oraz tych, którzy siedząc w kącie, nie zwracając niczyjej uwagi, tworzą rzeczy, które mogą zmienić bieg historii. Stawiamy bardziej na alternatywę niż główne nurty. Na każdym koncercie obok gwiazdy wieczoru prezentują się mniej znani artyści. Chcemy dawać szansę przede wszystkim studentom – krakowskich uczelni, ale też innych z całej Polski… i świata. W ramach cyklu, raz w miesiącu organizowane są koncerty znanych i mniej znanych muzyków, którym towarzyszą wernisaże fotografii i malarstwa. Na Niepokornych grali m.in. Muchy, Lao Che, Voo Voo, Rebeka, Lech Janerka, Please The Trees (Czechy), Pustki, Dick4Dick, Myrra Ros (Islandia), Żywiołak, Brodka, Fisz Emade Tworzywo, Chłopcy Kontra Basia, Czesław Śpiewa i CeZik. Producentem imprezy są Wiktor Hinc oraz Edyta Pogwizd reprezentujący klub Żaczek, gospodarzem Bartek „Borówka” Borowicz.

Festiwal Muzyki Filmowej 2018 – program

Kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, Elliota Goldenthala, Michaela Nymana, Jeffa Beala, Clinta Mansella, Antoniego Komasy-Łazarkiewicza i Radzimira Dębskiego, symultaniczne pokazy filmów Casino Royale i Pięknej i Bestii z muzyką na żywo, koncert klubowy z piosenkami z filmów Pedra Almodóvara i wariacjami funkowo-folkowymi z Islandii, Video Game Music Galaz największymi tytułami, takimi jak Assasin’s Creed czy Silent Hill – to tylko część atrakcji, które przygotowaliśmy na 11. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie.

W 2017 roku FMF świętował swoje 10-lecie. Już na zakończenie tegorocznej edycji ogłosiliśmy, że nie zwalniamy tempa i w programie 11. odsłony festiwalu pojawi się sporo nowości. Ze złożonej obietnicy wywiązujemy się wzorcowo – na przełomie maja i czerwca 2018 roku w Krakowie zabrzmi muzyka z gier video, premierowo będzie można wysłuchać ścieżek dźwiękowych z najnowszych filmów Agnieszki Holland, a fanów FMFu zaprosimy na Dance2Cinema, czyli cykl koncertów klubowych z muzyka filmową. Główną oś programu przedstawiamy już teraz, jednak jak zawsze szykujemy sporo niespodzianek. W kolejnych miesiącach będziemy odsłaniać karty programu, dokładnie jak James Bond podczas wielkiego koncertu Casino Royale, który zabrzmi na finał!” – mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego.

Nową dekadę w historii FMF rozpoczniemy edycją łączącą pozornie odległe od siebie gatunki muzyki, nie tylko tej skomponowanej z myślą o ekranie. „Powstało mnóstwo muzyki autonomicznej, która znakomicie zagrała w filmie, chociaż wcale nie została napisana na jego potrzeby. Trudno dziś wyobrazić sobie Lśnienie Stanleya Kubricka, Inland Empire Davida Lyncha, Demona Marcina Wrony, scenę przyjazdu w Wyspie Tajemnic Martina Scorsese czy najnowszą odsłonę Twin Peaks bez potężnych brzmień Krzysztofa Pendereckiego. Chcemy pokazać ten fascynujący paradoks, który funkcjonuje w kinie i w ogóle w kulturze od wielu lat.” – mówi Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny FMF.

Krzysztof Penderecki przyjął zaproszenie na jedenastą edycję Festiwalu Muzyki Filmowej, którą 29 maja 2018 roku zainauguruje koncert z jego muzyką. W sali koncertowej NOSPR w Katowicach zabrzmią takie arcydzieła, jak Tren – Ofiarom Hiroszimy, Polymorphia, fragment Symfonii nr 2 „Wigilijnej” oraz Passacaglia z Symfonii nr 3. Gościem koncertu inauguracyjnego będzie także Michael Nyman, który odbierze z rąk Prezydentów Miast Krakowa i Katowic Nagrodę Kilara oraz osobiście wykona partię fortepianu w suicie z filmu Fortepian – najbardziej chyba rozpoznawalnym z jego soundtracków. W programie znajdzie się także orkiestrowa aranżacja Kwartetu smyczkowego nr 3, dzieła autonomicznego, ale jednocześnie silnie powiązanego z jego wątkiem filmowym. Jest on bowiem skonstruowany jako łańcuch wariacji na temat Out of the Ruins, hipnotyzującego i przepięknego soundtracku Nymana do dokumentu BBC o trzęsieniu ziemi, które miało miejsce w Armenii w 1988 roku. Wieczór dopełni Koncert na trąbkę i orkiestrę smyczkową autorstwa amerykańskiego zdobywcy Oscara i pierwszego laureata Nagrody Kilara, Elliota Goldenthala. Jest to utwór szczególny w kontekście relacji, jaką kompozytor zbudował z Krakowem i Polską. W partii solowej usłyszymy norweską mistrzynię trąbki Tine Thing Helseth, a Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia poprowadzi belgijski mistrz batuty, Sir Dirk Brossé. Koncert Penderecki2Cinema powtórzymy dzień później w Krakowie, w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Koncert jest częścią krakowskich obchodów jubileuszu 85. urodzin K. Pendereckiego organizowanych przez Miasto Kraków.

„Repertuar gali inicjującej 11. FMF jest dla nas szczególnie ważny z kilku powodów” – wyjaśnia Robert Piaskowski. „Po pierwsze, chcemy oddać hołd Krzysztofowi Pendereckiemu, którego muzyka tak wspaniale współgra z obrazem filmowym. Po drugie, będziemy mogli uczestniczyć w światowej premierze Koncertu na trąbkę Elliota Goldenthala – pierwszą część tego utworu wykonano w październiku tego roku w Filadelfii, ale całość zabrzmi dopiero na naszym Festiwalu. Wreszcie po trzecie – swoje dzieło Elliot Goldenthal zadedykował Tadeuszowi Kościuszce, a to szczególny akcent w setną rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę”.

Polska twórczość muzyczno-filmowa będzie także głównym punktem programu kolejnej odsłony cyklu Scoring4Polish Directors, tym razem poświęconej twórczości Agnieszki Holland oraz nowym zjawiskom muzycznym w polskiej kinematografii ostatnich lat. 31 maja w Centrum Kongresowym ICE Kraków zabrzmią między innymi suity z filmów Pokot oraz W ciemności, skomponowane przez Antoniego Komasę-Łazarkiewicza – stale współpracującego z Holland przedstawiciela młodego pokolenia polskich kompozytorów filmowych. „Pisanie dla Agnieszki to praca na bardzo wysokich obrotach, bez żadnej taryfy ulgowej. Mnóstwo rozmów, dyskusji, rozważań, pomysłów i propozycji. To ona nauczyła mnie, że muzyka to nie proteza, która ma podkolorować postać, uczynić ją przyjemniejszą w odbiorze. Że soundtrack nie powinien ułatwiać widzowi percepcji, ale wręcz przeciwnie – że ma stanowić kolejną poprzeczkę do pokonania (…). Że trzeba pamiętać, iż muzyka nie tylko łagodzi, ale także stwarza fałszywe poczucie bezpieczeństwa w kinie” – mówił Łazarkiewicz w wywiadzie dla Kina.

W repertuarze koncertu Scoring4Polish Directors znajdą się także tematy Radzimira Dębskiego (Atak paniki, Sztuka kochania), Clinta Mansella (Twój Vincent) i Sandro di Stefano (Człowiek z magicznym pudełkiem). W prezencie dla bohaterki wieczoru zabrzmi muzyka Jeffa Beala z serialu House of Cards. Orkiestrę Kameralną AUKSO poprowadzi Marek Moś; gościem honorowym gali będzie Agnieszka Holland.

W piątkowe popołudnie – 1 czerwca, w Dzień Dziecka, organizatorzy przygotowali specjalny koncert dedykowany rodzinom – po raz pierwszy w tej części Europy film Piękna i Bestia (2017) będzie można obejrzeć z magiczną muzyką Alana Menkena wykonaną na żywo przez solistów, Chór Polskiego Radia i Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej. Jeszcze raz wspólnie z bohaterami wykreowanymi przez plejadę znakomitych aktorów z Emmą Watson (Bella) i Danem Stevensem (Bestia/Książę) na czele, przeżyjemy tę niezwykłą historię. Po raz pierwszy na świecie wersja koncertowa zostanie zaprezentowana z solistami wykonującymi partie wokalne na żywo.

Zaraz po seansie, u progu weekendowej nocy, zmiana nastroju – blok koncertów klubowych
z cyklu Dance2Cinema. Pierwszą część wieczoru, w ramach współpracy z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Filmowej FIMUCITÉ na Teneryfie, wypełnią piosenki z filmów Pedra Almodóvara. Usłyszymy między innymi tematy z Wysokich obcasów, Volver, Prawa pożądania, Kiki, Kobiety na skraju załamania nerwowego, Czym sobie na to wszystko zasłużyłam? i Zwiąż mnie. W drugiej części koncertu zaproponujemy projekt islandzkiego kompozytora Atliego Örvarssona, będący fuzją irlandzkiej i islandzkiej muzyki folkowej. Zespół powstał na potrzeby nagrania ścieżki dźwiękowej do filmu Dziewiąty Legion (2011) i od tamtej pory koncertował w różnych miejscach świata – od Los Angeles, poprzez Cork i Madryt aż po Akureyri na Islandii. Sam Atli określa gatunek muzyki, który uprawiają, mianem „cinematic electronica”. Kompozytor przygotuje wraz z zespołem specjalny funkowy repertuar z tradycyjnym sznytem irlandzko-islandzkim, dzięki któremu przekonamy się, że do muzyki filmowej można się znakomicie bawić.

Weekend rozpoczniemy kameralnie, popołudniowym koncertem z cyklu Cinematic Piano. Wystąpi duet fortepianowy Hauschka & Dustin O’Halloran, autorzy ścieżki dźwiękowej do filmu Lion. Droga do domu (2016) Gartha Davisa. Projekt koncertu z tą muzyką zawiązał się w niezwykłych okolicznościach. Na wydawanym corocznie przez Harveya Weinsteina, założyciela wytwórni filmowych Miramax oraz The Weinstein Company, prywatnym przyjęciu przed ceremonią rozdania Oskarów, Volker i Dustin zasiedli do dwóch fortepianów, które znajdowały się w domu producenta i pokusili się o improwizacje na temat motywu przewodniego, który stworzyli do filmu Lion. Zrodził się z tego projekt, który artyści zgodzili się zaprezentować publiczności FMF w sobotę, 2 czerwca.

Kulminacją wieczoru będzie spektakularna Video Game Music Gala w TAURON Arenie Kraków. „Eksplorujemy niszę, która cieszy się coraz większym zainteresowaniem naszej publiczności. To będzie pierwsza taka gala w historii festiwalu, z wielkimi nazwiskami i topowymi tytułami gier” – zapowiada Robert Piaskowski. W repertuarze znajdą się zatem takie przeboje, jak Assasin’s Creed, Batman Arkham czy Silent Hill. Zaprezentujemy tematy z gry Medal of Honor, od której zaczęła się kompozytorska kariera Michaela Giacchino, a jeden z gości specjalnych festiwalu, Elliot Goldenthal przywiezie przygotowany specjalnie dla festiwalu utwór zainspirowany jego muzyką z filmu Final Fantasy. Swoją obecność na gali zapowiedzieli także inni kompozytorzy, w tym Jesper Kyd, Austin Wintory, Richard Jacques i Chris Drake. Tematy z najsłynniejszych gier wideo usłyszymy w wykonaniu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej i Chóru Pro Musica Mundi. Całość poprowadzi szwajcarski dyrygent Ludwig Wicki, współpracujący z FMF od początku jego istnienia.

W niedzielne południe, zgodnie z festiwalową tradycją, zagra dla nas FMF Youth Orchestra pod batutą Moniki Bachowskiej – zespół złożony z utalentowanych uczniów krakowskich szkół muzycznych, powołany do życia przez organizatorów festiwalu. Tym razem bohaterami koncertu dla najmłodszych będą potwory i monstra – w Centrum Kongresowym ICE Kraków zabrzmią między innymi tematy Maxa Steinera, Johna Barry’ego i Jamesa Newtona Howarda z trzech wersji King Konga, fragmenty ścieżek dźwiękowych Bernharda Kauna i Patricka Doyle’a z dwóch odsłon opowieści o Frankensteinie oraz muzyka Jerry’ego Goldsmmitha, Jamesa Hornera i Elliota Goldenthala z trzech części Obcego. Będą też Szczęki i Park Jurajski Johna Williamsa, Gremliny i Mumia Jerry’ego Goldsmitha.

Czy może być coś lepszego na finał festiwalu niż spektakularne sceny pościgowe, subtelna intryga, gra o wysokie stawki w ekskluzywnych hotelach, Aston Martin i Martini (koniecznie wstrząśnięte, niemieszane!) – a to wszystko okraszone znakomitą muzyką wybitnego kompozytora? Na zakończenie 11. edycji festiwalu organizatorzy przygotowali nie lada gratkę dla wszystkich miłośników klasycznej muzyki filmowej oraz serii filmów o najsłynniejszym agencie w historii telewizji – Casino Royale, film tak szczególny pod wieloma względami, który zostanie zaprezentowany z niezwykłą muzyką Davida Arnolda wykonaną na żywo przez orkiestrę Sinfonietta Cracovia, pod dyrekcją brytyjskiego dyrygenta i kompozytora Gavina Greenawaya. Na widowni krakowskiej TAURON Areny Kraków – gość specjalny: autor ścieżki dźwiękowej David Arnold.

Podczas jedenastej edycji festiwalu wręczymy także nagrody: statuetkę FMF Young Talent Award, tytuł Ambasadora FMF oraz Nagrodę im. Wojciecha Kilara, przyznawaną każdego roku twórcom, którzy – jak niegdyś jej patron – poruszają się w interdyscyplinarnym świecie kina i telewizji stojąc jednocześnie na straży etosu i tradycji sztuki kompozytorskiej. Program festiwalu dopełnią warsztaty dla dzieci, seminaria kompozytorskie, panele dyskusyjne oraz spotkania z mistrzami muzyki i filmu zorganizowane w ramach corocznego Forum Audiowizualnego FMF.

2018 to także rok szczególny dla krakowskiej branży filmowej. Regionalny Fundusz Filmowy w Krakowie obchodzi bowiem swoje 10-lecie. Mechanizm wsparcia produkcji filmowych związanych z Krakowem i Małopolską w połączeniu z działalnością Krakow Film Commission, pozwala co roku przyciągać do Krakowa partnerów z branży filmowej z całego świata. Jubileusz RFF to doskonała okazja do wspólnego świętowania i zaproszenia na FMF nie tylko kompozytorów, ale także przedstawicieli kina z kraju i zagranicy. Nasze zaproszenie przyjęli reżyserzy i twórcy filmów, z których muzykę zaprezentujemy na festiwalu. Oprócz koncertów, w ramach Forum Audiowizualnego odbędzie się cykl otwartych dla publiczności spotkań, podczas których filmowcy opowiedzą o swojej pracy nad muzyką w filmie, o swoich oczekiwaniach i tajnikach współpracy z kompozytorami.

  • Sprzedaż biletów ruszy 4 grudnia 2017 roku o godz. 14.00.
  • 11. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie potrwa od 29 maja do 5 czerwca. Organizatorami Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie są: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe oraz RMF Classic.

 

Więcej informacji:

→ źródło informacji: komunikat prasowy organizatora